Wiadomości z rynku

piątek
22 listopada 2024

Bogaty oręż na budowy

Sprawdzamy ofertę pojazdów konstrukcyjnych
7 października 2024

IVECO Eurocargo sprawdza się jako wywrotka Fot. Grupa DBK

 
Z rynku pojazdów budowlanych płyną mieszane sygnały. Po trzech kwartałach wzrostów, subindeks Barometru EFL dla sektora budowlanego na III kwartał tego roku wyhamował. Firmy budowalne pozostają jednak w najlepszych nastrojach wśród sześciu badanych sektorów. Na taki wynik wpływ mają przede wszystkim optymistyczne prognozy dotyczące sprzedaży i inwestycji.

Bernard Wieruszewski, dyrektor ds. produktu i sprzedaży pojazdów ciężarowych MAN Truck & Bus Polska:
– Wiele inwestycji jest wstrzymanych ze względu na zatory pieniężne na rynku, apetyt klientów jest spory, często czekają jednak z decyzjami do ostatniego mementu. I i II kwartał tego roku zanotował większą aktywność w sektorze budowlanym niż w roku ubiegłym. Miesiące letnie trochę obniżyły temperaturę. Notujemy teraz wzrost zapytań, szczególnie w sektorze samochodów najcięższych z napędem na wszystkie koła, używanych w budowie infrastruktury drogowej.

Według przedstawicieli firmy POLTRAILERS Centrum Naczep, oferującej naczepy Humbaur oraz Menci, sprzedaż naczep i przyczep w tym roku może zyskać na znaczeniu dzięki rosnącym inwestycjom w budownictwo i infrastrukturę. Natomiast czynniki ograniczające to głównie niepewność gospodarcza, wzrost cen surowców oraz problemy z dostępnością komponentów i przerwy w łańcuchach dostaw. Niemniej firma jest optymistycznie nastawiona na najbliższe miesiące, przygotowuje się na ożywienie rynku.

Jarosław Gromala, dyrektor telemarketingu i sprzedaży pojazdów IVECO w Grupie DBK:
– Mimo pewnego spowolnienia spowodowanego zmieniającymi się przepisami i koniecznością dostosowania się do nowych regulacji, popyt na pojazdy budowlane pozostaje stabilny. Klienci muszą regularnie wymieniać zużyty sprzęt, co napędza sprzedaż, szczególnie w dużych firmach budowlanych, które preferują systematyczną modernizację floty. Mniejsze firmy mogą trzymać pojazdy nieco dłużej, jednak i one muszą reagować na zużycie sprzętu. Czynnikiem, który może hamować sprzedaż, są rosnące koszty, wynikające z wprowadzenia nowych systemów bezpieczeństwa, jak radary, czujniki czy kamery, które, mimo że nie zawsze sprawdzają się w trudnych warunkach budowlanych, są obecnie obowiązkowe. Patrząc w przyszłość, zauważa się rosnący trend w zakresie dostosowywania pojazdów do specyficznych potrzeb branży budowlanej. W przyszłości można spodziewać się jeszcze większego nacisku na innowacje, które pozwolą na poprawę wydajności, trwałości oraz komfortu użytkowania. Przykładem mogą być pojazdy wyposażone w dodatkowe systemy wspomagające pracę w trudnych warunkach, jak blokady mostów, czy mocniejsze zawieszenia. W segmencie MEDIUM, Eurocargo, zwłaszcza modele z oznaczeniem „K”, oferują funkcje takie jak wysoki chwyt powietrza, stalowy zderzak oraz koła budowlane, co zwiększa ich niezawodność na placach budowy.

– Sytuacja rynkowa i inflacja spowodowały, że obecnie klienci szukają rozwiązań wpływających na zwiększenie efektywności swojej floty – mówi Łukasz Trzeciakiewicz, product manager Wielton S.A. – Ważne, by produkt był wysokiej jakości, bezawaryjny oraz o możliwie niskiej masie własnej, aby zwiększyć maksymalnie ładowność naczepy. Kluczem, jeśli chodzi o żywotność wywrotek jest ich konstrukcja, materiały i stosowane przez producentów technologie wytwórcze.

Jakie perspektywy?

Jak przedstawiciele firm oferujących pojazdy budowlane oceniają możliwości rozwoju sprzedaży tego typu pojazdów w tym roku i jakie czynniki warunkują obecnie rozwój rynku? Co hamuje sprzedaż, a co ją napędza?

– Dużym impulsem do rozwoju będzie przyznane dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) – komentuje Tomasz Bultrowicz (Ford Trucks). – W związku z tym wiele firm budowlanych przygotowuje się do przetargów, które zostaną ogłoszone w przyszłym roku, zwłaszcza w obszarach związanych z energią odnawialną, takich jak budowa wiatraków, oraz infrastruktura drogowa. Obecnie wiele z tych firm jest na etapie rozliczania swoich ostatnich projektów. Do końca roku będą miały jasność, czy ich sytuacja finansowa pozwala na podjęcie nowych inwestycji.

Artur Sosnowski (DAF): – Rynek podwozi rośnie a najszybciej rozwija się rynek wywrotek. Jest to dużo stabilniejsza część biznesu pojazdów użytkowych. Na pewno drogownictwo to jest ten najważniejszy filar w segmencie budowlanym, ale infrastruktura kolejowa też będzie potrzebowała sporych inwestycji. Kluczowym momentem dla polskiej branży budowlanej będzie uwolnienie środków z Krajowego Funduszu Odbudowy. Sprzedaż hamują wszystkiego rodzaju kryzysy a tych było ostatnio dużo i niektóre jak wojna w Ukrainie wciąż trwają. Odwrotnie do tego koniunkturę napędza stabilizacja, a w szczególności w transporcie, gdzie zainwestowane środki w sprzęt spłacane są przez wiele lat. Oczywiście nie bez znaczenia są nowe regulacje w zakresie ochrony środowiska, które mogą spowodować dodatkowe inwestycje w sektorze budowlanym. Rynek podwozi będzie się rozwijał w Polsce do poziomów europejskich, bliskich nawet 40 %, w tym będzie się zwiększać sprzedaż podwozi o zastosowaniu budowlanym, co widać na naszym rynku od wielu lat.
Przyszłością na pewno są pojazdy zeroemisyjne i dla branży budowlanej, gdzie trasy są dość przewidywalne będzie to mniejsze wyzwanie niż dla pozostałych.

Czteroosiowe na topie

Jakie konfiguracje osi i napędów zyskują na znaczeniu, jakie cieszą się największym popytem?
Według Tomasza Bultrowicza, dyrektora sprzedaży Ford Trucks, statystycznie najczęściej wybierany jest napęd 8x4.
– W przypadku naszych pojazdów najczęściej wybierane są warianty do prac budowlanych na utwardzonych drogach – mówi przedstawiciel Ford Trucks.

– Widzimy wzrost zainteresowania pojazdami 8x4 z uwagi na coraz bardziej cywilizowane warunki na budowach w jakich pracują nasi klienci – mówi Artur Sosnowski, który w DAF Trucks Polska odpowiada za segment budowlany. – Nie bez znaczenia jest efektywność i oszczędność w świetle rosnących kosztów chociażby paliwa, a tu jak wiemy pojazdy 8x4/8x2 mają znaczącą przewagę nad pojazdami przednionapędowymi. Do tego dochodzi czynnik rozwoju systemów elektronicznych, które eliminują mniejszą efektywność niedoświadczonych kierowców, jak TRAXON on/off-road ,Rock-Free ,Urge-to-Move. W tym zakresie widać już w Polsce wyraźny trend od kilku lat.

Z poniższego przeglądu ofert firm oferujących pojazdy budowlane wynika, ze oferta jest bogata, sprzedający czekają tylko na większe ożywienie na rynku.

Ford Trucks

W maju bieżącego roku na rynek polski została wprowadzona nowa seria pojazdów budowalnych i drogowych marki Ford Trucks, która zastępuje poprzednią wersję pojazdów Ford Legancy. Linia F-LINE zainspirowana została rozwiązaniami zastosowanymi w ciągniku siodłowym F-MAX. Wnętrze i wygląd zewnętrzny serii F-LINE zostały zaprojektowane w celu zwiększenia estetyki, ergonomii, komfortu i wydajności. Za spójny wygląd pojazdów marki odpowiada zmiana przedniej części kabiny pojazdu, szczególnie atrapy, reflektorów oraz świateł przeciwmgielnych nawiązujących do F-MAXa. Seria F-LINE posiada nową konstrukcję szyb bocznych zapewniającą kierowcy szerszy kąt widzenia, nowe drzwi przednie, osłony lusterek, klamki, stopnie i błotniki. Dodatkowo deska rozdzielcza pojazdów została w pełni unowocześniona w porównaniu z poprzednią wersją. W standardzie mamy: 9-calowy ekran multimedialny z przyjaznym dla użytkownika interfejsem, obszary przycisków dla niestandardowych aplikacji, większą liczbę schowków, nową kierownicę oraz kluczyk.
W swojej ofercie Ford Trucks posiada cztery rodzaje podwozi budowalnych w konfiguracji 6x2, 4x2, 6x4, 8x4, które są przygotowane pod montaż różnych typów zabudów, jak np. betonomieszarki, pompy do betonu oraz wywrotki.
Na tle innych pojazdów z tego segmentu wyróżniają się trwałością i wytrzymałością. Specjalnie na potrzeby rynku europejskiego została przygotowana Linia LIGHT. Ford Trucks dodał nowe funkcje oraz zredukował ich masę, dzięki modyfikacjom wprowadzonym między innymi w takich komponentach jak układ hamulcowy, zawieszenie, krótszy rozstaw osi oraz rama podwozia. Zamiast stali wykorzystane zostało aluminium - zbiorniki paliwa oraz felgi.
W swojej ofercie Ford Trucks będzie posiadał cztery modele pojazdów: wywrotki 6x4 i 8x4 oraz betonomieszarki 6x4 i 8x4. Wersje pojazdów Light można rozpoznać poprzez dodaną literę L do nazwy modelu 3542D L, 3542M L, 4145D L oraz 4142M L. W podwoziu 8x4 typu wywrotka Ford zredukował masę o ponad 1.350 kg, a w wersji 6x4 osiągnięto masę mniejszą o 1.050 kg. Natomiast masę podwozi 8x4 przeznaczonych pod zabudowę typu betonomieszarka zredukowano o 1.400 kg, a w przypadku 6x4 o 700 kg. Pojazdy w seryjnym wyposażeniu będą posiadały elektroniczny układ hamulcowy (EBS), elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP) oraz system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu. Dodatkowo dostępne w standardzie są funkcje technologiczne pakietu bezpieczeństwa ADAS.

Ford Trucks oferuje cztery rodzaje podwozi budowalnych w konfiguracji 6x2, 4x2, 6x4, 8x4 (na zdjęciu) Fot. Ford Trucks

 
– Nowa seria pojazdów budowlanych jest dużo lżejsza od poprzedniej wersji, zachowując przy tym wszystkie swoje charakterystyczne cechy, między innymi wytrzymałość i trwałość – mówi Tomasz Bultrowicz, dyrektor sprzedaży Ford Trucks. – Pojazdy te wyposażone są w silnik o mocy do 450 KM, a wzmocnione podwozie pozwala przewozić nawet najcięższe ładunki. Są to bardzo solidne pojazdy, które w seryjnym wyposażeniu posiadają elektroniczny układ hamulcowy (EBS), elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP), system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu oraz pakiet ADAS. Kabina jest przestronna i ergonomiczna, a deska rozdzielcza jest intuicyjna i praktyczna. Z pewnością użytkownik pojazdu będzie mógł pracować efektywnie i komfortowo.
Jak wskazuje przedstawiciel firmy, Ford Trucks skupił się na zaprojektowaniu pojazdów dedykowanych do konkretnych zabudów.
– Podwozia przygotowane pod wywrotkę z serii Light to 3542D L z napędem 6x4 o rozstawie osi 3300 bądź 3800, a pod betonomieszarkę 4145D L z napędem 8x4 o rozstawie osi 4300, 4750 lub 5100 – wyjaśnia Tomasz Bultrowicz. – Wszystkie te modele posiadają specjalistyczne wyposażenie oraz możliwość instalacji przystawek zarówno z napędem od silnika, jak również od skrzyni biegów.
Ford Trucks szczególnie zadbał o odpowiednie przygotowanie pojazdów pod kątem współpracy z firmami zabudowującymi.
– Podwozia zostały zaprojektowane tak, aby umożliwić firmom zabudowującym szybki i prosty montaż – zapewnia T. Bultrowicz. – Każdy pojazd jest wyposażony w dedykowane złącza do połączenia instalacji z zabudową, co znacząco ułatwia proces zabudowy, zapewniając wygodę i efektywność pracy.
Nasze podwozie jest nowością na rynku polskim, dlatego obecnie rozpoczynamy współpracę z firmami zabudowującymi. W ramach tej współpracy realizujemy pierwsze zabudowy wywrotek z firmą Wielton. Ponadto cały czas w ofercie posiadamy pojazdy gotowe z zabudowami producenta.

Nasz rozmówca dodaje, że dział badawczo-rozwojowy firmy Ford Trucks nieustannie pracuje nad obniżeniem masy pojazdów, by podwozie było jeszcze lżejsze niż obecnie, przy zachowaniu wszystkich parametrów wytrzymałościowych i użytkowych pojazdu. Producent dąży również do zredukowania liczby części wykorzystywanych przy produkcji samochodów.
– Ford Trucks, korzystając z ogromnego doświadczenia i wiedzy inżynierskiej, stawia na zaawansowane, innowacyjne rozwiązania technologiczne – podsumowuje Tomasz Bultrowicz. – Doskonałym przykładem jest wprowadzenie kompleksowego układu napędowego, obejmującego silnik, skrzynię biegów oraz most, które zostały zaprojektowane i wyprodukowane całkowicie przez markę.

Tomasz Bultrowicz, dyrektor sprzedaży Ford Trucks Fot. Ford Trucks

 

IVECO

IVECO oferuje pojazdy z odnoszącej sukcesy gamy Way, m.in. X-Way i T-Way, o wielu nowych, zapewniających większy komfort funkcjach oraz z mocnym i wydajnym silnikiem xCursor 13. To pojazdy o ulepszonej aerodynamice. Nowe funkcje i usługi opracowano z myślą o zapewnieniu większej produktywności użytkownikom oraz o zwiększeniu poziomu komfortu, bezpieczeństwa i łączności kierowców.
Nowoczesny silnik xCursor 13 należy do najoszczędniejszych paliwowo jednostek napędowych w tej klasie. Wyposażono go w najnowocześniejsze technologie, takie jak turbosprężarka pozwalająca na uzyskanie wysokiego momentu obrotowego przy niskiej prędkości obrotowej silnika, układ wtryskowy Common Rail o wyższym ciśnieniu roboczym (2500 bar), lżejszy blok silnika i głowicę, inteligentny osprzęt czy dodatkowe elementy obniżające tarcie.
Najmocniejsza konfiguracja, generująca 580 KM i moment obrotowy 2800 Nm polecana jest do ciężkich zadań transportowych. Dostępne są też warianty o mocy 460 i 500 KM z momentem obrotowym odpowiednio 2500 i 2600 Nm. Tryb jazdy Eco zoptymalizowano z wykorzystaniem strategii zmiany biegów, dostępności momentu obrotowego czy funkcji EcoRoll. Można nim zarządzać zdalnie poprzez usługi telematyczne.
Masę silnika zmniejszono o 10% – jest nawet lżejszy niż stosowany wcześniej Cursor 11. Standardowa trwałość szacowana jest teraz nawet do 1,6 miliona kilometrów, czyli o 33% więcej niż w przypadku wcześniejszego modelu.
Nowy hamulec silnikowy o wysokiej wydajności pracuje o 30% efektywniej i może zastępować retarder hydrauliczny w przypadku większości rodzajów zadań transportowych. Oznacza to jeszcze więcej korzyści w zakresie kosztów, masy oraz zużycia paliwa.
Nowy silnik połączono ze zmodernizowaną 12-biegową przekładnią TRAXON II generacji marki ZF. Nowa skrzynia oferuje kilka ulepszeń, takich jak wspomaganie zmiany biegów w czasie hamowania silnikiem czy wspomaganie cofania załączające bieg wsteczny podczas zatrzymywania.

IVECO X-Way oferuje większą oszczędność paliwa i lepsze osiągi także w wersji zasilanej gazem ziemnym – silnik xCursor 13 NG generuje moc maksymalną 500 KM i 2200 Nm momentu obrotowego – przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa nawet o 11%. Potężną wydajność połączono z zaletami środowiskowymi gazu ziemnego, co może pomóc w istotnym zmniejszeniu emisji CO2 nawet o 95% przy zasilaniu biometanem i znacznej redukcji hałasu w porównaniu z równoważnym pojazdem napędzanym silnikiem wysokoprężnym.
Silna koncentracja marki IVECO na kierowcy i jego życiu na pokładzie przekłada się na znaczące ulepszenia kabin pojazdów IVECO Way, które otrzymały nowe, bardziej komfortowe wnętrza, z nową deską rozdzielczą i w pełni cyfrowym kokpitem z zestawem wskaźników TFT, systemem Infotainment.
IVECO X-Way z komfortową kabiną AS, zaprojektowaną wokół kierowcy, cieszy się uznaniem ze względu na pożądaną pozycję kierowcy. Teraz inżynierowie jeszcze bardziej poprawili komfort, odświeżając rozwiązania z zakresu ergonomii, obniżając fotel i wprowadzając dodatkowy przegub kolumny kierownicy, co pozwoliło na pochylenie kierownicy do kierowcy oraz odchylenie jej do pionu przy wychodzeniu lub w czasie wypoczynku. Dzięki temu kierowca czuje się tak, jak podczas prowadzenia samochodu osobowego. Nowe wnętrze to kontrastowe kolory i dodatkowe schowki, a logicznie rozmieszczone przełączniki przenoszą ogólną ergonomię na nowy poziom. Elektronicznie sterowany hamulec postojowy z automatycznym załączaniem przyczynia się do bezpieczeństwa i uporządkowania przestrzeni w kabinie.
Nowy składany stolik na desce rozdzielczej po stronie pasażera idealnie nadaje się do wykonywania w kabinie zadań, które wymagają płaskiej powierzchni roboczej. Obok umieszczono praktyczne gniazdko USB do ładowania urządzeń elektronicznych. Wszystko jest na swoim miejscu: dodatkowe schowki i szuflady w konsoli środkowej na przedmioty i dokumenty. Dwa gniazda USB w desce rozdzielczej są dostępne w wyposażeniu standardowym.
owe wyposażenie opcjonalne obejmuje Mirrorcams – system kamer zastępujących główne i szerokokątne lusterka wsteczne oferujący kierowcy lepszą widoczność. Ponadto kamery dzięki zmniejszeniu powierzchni czołowej obniżają opór aerodynamiczny, co przekłada się na redukcję zużycia paliwa nawet o 1,5% w porównaniu ze standardowymi lusterkami.

X-Way otrzymał nowe, wzmocnione przednie zawieszenie pneumatyczne z miechami pneumatycznymi o dużym skoku i dopuszczalnym obciążeniem osi zwiększonym do 9,0 t. Poszerzono również dostępność takiej wersji przedniego zawieszenia - jest ono dostępne w szerszej gamie wariantów podwozi, m.in. w konfiguracji podwyższonej ON+, jak również dla układów napędowych 6x4 i 8x4 Tridem.
Podwozia 6x2 otrzymały nową wzmocnioną oś wleczoną o obciążeniu 9,0 t, przydatną m.in. w zabudowach z żurawikiem zamontowanym na tylnym zwisie.
Dla cięższych zadań transportowych przewidziano oś pojedynczą typu 18xFE jednostopniową (bez zwolnic), z wzmocnioną obudową, wspornikami i wydajniejszymi hamulcami, zapewniającą możliwość tworzenia zestawów o masie 60 ton, co zapewnia najlepszy kompromis między wytrzymałością, wydajnością i efektywnością paliwową.

IVECO oferuje pojazdy X-Way o ulepszonej aerodynamice, z wydajnym silnikiem xCursor 13 Fot. Iveco

 
Innowacyjna technologia odgrywa znaczącą rolę w kabinie nowych pojazdów rodziny IVECO Way. Pojazdy te otrzymały cyfrową deskę rozdzielczą z 10-calowym wyświetlaczem, który dostarcza kierowcy informacji o pojeździe, a jego ekran można dostosować do indywidualnych preferencji. Ofertę uzupełnia opcjonalny wyświetlacz deski rozdzielczej o przekątnej 12 cali w pełni konfigurowalny i zintegrowany z systemem Infotainment. Interfejs zaawansowanego systemu wspomagania kierowcy ADAS oraz pełna integracja systemu Infotainment prezentują informacje w przejrzysty sposób, zmniejszając obciążenie poznawcze kierowcy.
Nowy system mulimedialny Infotainment został wyposażony w 10- lub 7-calowy wyświetlacz zapewniający dostęp do multimediów oraz kluczowych elementów sterowania w zasięgu ręki kierowcy. Responsywny ekran obsługuje wszystko: od klimatyzacji po w pełni zintegrowaną obsługę technologii Alexa.
Bezprzewodowe funkcje Apple CarPlay i Android Auto zapewniają dostęp do aplikacji zainstalowanych na smartfonie kierowcy. Nowy system umożliwia też sparowanie przez Bluetooth dwóch telefonów jednocześnie.

W całej gamie Way wprowadzono kompleksowy pakiet funkcji bezpieczeństwa, takich jak system informowania o obecności obiektów w martwym polu z boku pojazdu Blind Spot Warning i system informowania o obecności obiektów bezpośrednio przed pojazdem Moving-Off Information Systems, które zapewniają bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu drogowego, wykrywanie zmęczenia kierowcy Driver Drowsiness Detection, asystent prędkości Intelligent Speed Assist, blokada alkoholowa analizująca wydychane przez kierowcę powietrze Alcohol Interlock.

Czteroosiowe IVECO X-Way polecane są do ciężkich zadań transportowych, np. pod betonomieszarki Fot. Iveco

 

DBK

Jarosław Gromala, dyrektor telemarketingu i sprzedaży pojazdów IVECO w Grupie DBK, zwraca uwagę na kluczowe cechy najnowszych pojazdów budowlanych oferowanych przez firmę. Modele takie jak Iveco Daily i Eurocargo wyróżniają się solidną konstrukcją opartą na pełnej ramie, co czyni je wyjątkowo wytrzymałymi w porównaniu do konkurencyjnych rozwiązań z tzw. ramą puszkową. To właśnie ta rama, wzmocniona ceownikami, sprawia, że Daily jest pożądanym wyborem dla firm budowlanych, które często pracują w trudnych warunkach terenowych. Dodatkowo, mocne silniki o mocy do 205 KM, tylny napęd oraz możliwość dostosowania przełożeń tylnego mostu do specyficznych potrzeb, np. krótkich tras z dużymi obciążeniami, sprawiają, że pojazd dobrze radzi sobie w grząskim terenie, co jest kluczowe na placach budowy.

Jak wskazuje przedstawiciel Grupy DBK, modele te są kierowane przede wszystkim do firm budowlanych, które potrzebują pojazdów do transportu materiałów, narzędzi czy nawet małych maszyn budowlanych, jak koparki. Pojazdy, takie jak 35S i 35C, które mogą być dostosowane do przewozu ekip budowlanych oraz materiałów, cieszą się dużym zainteresowaniem. Daily z DMC 3.500 kg, w wersji zarówno z pojedynczymi, jak i bliźniaczymi kołami, sprawdzają się jako wywrotki, skrzynie otwarte oraz pojazdy brygadowe. Co więcej, popularność zyskuje model 50C18HZ, który mimo administracyjnego odchudzenia do 3,5 t DMC potrafi przewieźć znacznie większe obciążenia.

IVECO Daily wywrotka z żurawiem – jedna z propozycji Grupy DBK Fot. Grupa DBK

 

Poltrailers – Humbaur i Menci

Oferowane przez POLTRAILERS Centrum Naczep Sp. z o.o. naczepy i przyczepy Humbaur oraz Menci wyróżniają się zarówno pod względem technologicznych innowacji, jak i walorów użytkowych. Każda z nich ma swoje specyficzne zalety, które odpowiadają na różne potrzeby rynku.
Jak wskazują przedstawiciele Poltrailers, markę Humbaur wyróżnia na tle konkurencji ocynkowana ogniowo rama, dzięki czemu jest trwała, zwłaszcza w trudnych warunkach eksploatacyjnych. Ocynkowanie wydłuża czas użytkowania naczepy, ponieważ powłoka cynkowa chroni metal przed degradacją. To przekłada się na mniejsze ryzyko awarii i konieczności kosztownych napraw. Humbaur oferuje szeroki asortyment pojazdów, w tym specjalistyczne naczepy i przyczepy niskopodwoziowe, przyczepy wywrotki trójstronne, a także tandemy i tridemy do przewożenia maszyn. Każdy z tych produktów wyróżnia się solidną konstrukcją, innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi i dostosowaniem do zróżnicowanych potrzeb branży transportowej.

Markę Humbaur wyróżnia na tle konkurencji ocynkowana ogniowo rama pojazdów Fot. Poltrailers

 
Asortyment marki Menci obejmuje m.in. naczepy wywrotki (budowlane stalowe i aluminiowe). Dzięki współpracy z firmą Cramaro, cenionym producentem systemów dachowych, wywrotki Menci często są wyposażane w innowacyjne, automatyczne dachy, które zapewniają ochronę przewożonego ładunku. Systemy te ułatwiają także szybkie i bezpieczne przykrywanie oraz odkrywanie ładunku, co zwiększa efektywność operacyjną i bezpieczeństwo transportu. Połączenie wytrzymałych naczep Menci z zaawansowanymi dachami Cramaro stanowi pożądane rozwiązanie dla firm transportowych. Kolejnym znaczącym atutem jest wykorzystywanie stali HARDOX 500, znanej z wyjątkowej wytrzymałości i odporności na ścieranie, do wytworzenia całej muldy (tj. podłogi, ścian bocznych, ściany przedniej i klapy).

Wywrotki Menci często są wyposażane w innowacyjne dachy Cramaro Fot. Poltrailers

 

Feber

Sieradzki producent pojazdów Feber Sp. z o.o., należący do grupy Inter Cars S.A., posiada w swojej ofercie m.in. naczepy wywrotki o kubaturze 24-76 m3. Wśród pojazdów przeznaczonych do transportu sypkich materiałów budowlanych znajdują się m.in. naczepy z aluminiową skrzynią typu box i tylnym zamknięciem klapą wewnętrzną. Zamawianymi przez klientów „zsypówkami” są naczepy o kubaturze 24-41 m3. Skrzynie tych pojazdów wykonane są z panela bocznego 40 mm i podłogi 7 mm. Na życzenie nabywcy wewnątrz skrzyni, zarówno na ścianach bocznych, jak również na podłodze, może zostać zastosowana wykładka wzmacniająca stalowa lub aluminiowa.

Feber posiada w swojej ofercie naczepy wywrotki o kubaturze 24-76 m3 Fot. Feber

 
Oprócz naczep ze skrzynią typu box, Feber ma w swojej ofercie naczepy typu half-pipe, zarówno aluminiowe, jak i stalowe. Aluminiowe half-pipe służą do transportu sypkich materiałów budowlanych, takich jak piasek, żwir, kruszywa. W ofercie dostępne są pojazdy o kubaturze 24-40 m3. Ściany boczne tych naczep wykonane są z trudnościeralnej blachy aluminiowej o grubości 5 mm. Podłoga aluminiowa zrobiona jest z blachy trudnościeralnej o grubości 8 mm lub 10 mm. Pojazdy zbudowane na stalowej ramie Domex/Strenx charakteryzują się dużą wytrzymałością. Naczepy sprawdzają się w najcięższych warunkach: na żwirowniach czy kopalniach kruszyw.
Stalowe naczepy typu half-pipe dedykowane są natomiast do transportu agresywnych kruszyw, piasku, żwiru, gruzu, a także masy bitumicznej. Wysoka temperatura masy nie spowoduje osłabienia skrzyni, co mogłoby nastąpić w naczepach aluminiowych. W ofercie dostępne są pojazdy o kubaturze 24-28 m3. Skrzynie tych naczep wykonane są w całości ze stali Hardox (ściany boczne o grubości 4 mm, podłoga 5 mm).
W ostatnim czasie, dla jednego ze swoich klientów, Feber wyprodukował naczepę ze stalową skrzynią typu half-pipe o kubaturze 27m3 i specjalną wykładką z tworzywa Trivar Quicksilver HD. Klient wozi przede wszystkim masę bitumiczną. Wykładka z tworzywa Trivar Quciksilver HD sprawia, że materiał nie przywiera do skrzyni i szybciej się z niej zsypuje. Dodatkowo wykładka posiada wysoką odporność na ścieranie, a dzięki ochronie przed bezpośrednim kontaktem masy bitumicznej z podłogą skrzyni, wydłuża jej żywotność.
Klienci zamawiają zarówno naczepy typu box, jak również pojazdy ze skrzynią typu half-pipe. Podstawowym kryterium wyboru jest materiał, jaki będzie wożony. Doradcy handlowi przed każdą transakcją przeprowadzają z klientami szczegółową rozmowę, dzięki czemu są w stanie dobrać pojazd, który spełni oczekiwania nabywcy.
Feber posiada także szereg nowoczesnych rozwiązań technicznych, takich jak hydraulicznie otwierana tylna klapa czy zderzak składany pneumatycznie. Dopełnieniem specyfikacji technicznej pojazdów do tzw. budowlanki, są podzespoły renomowanych producentów, takie jak: osie Jost lub Saf, układ pneumatyczny Knorr Bremse lub Wabco, układ elektryczny full led Hella lub Aspock, opony Continental oraz siłowniki Hyva lub Binotto.
Klienci Febera mają do wyboru szeroką gamie produktów, bogatą ofertę wyposażenia dodatkowego, mogą liczyć na możliwość finansowania fabrycznego, dobry dostęp do części zamiennych poprzez liczną sieć filii i autoryzowanych punktów serwisowych Q-Service Truck, a także na możliwość skorzystania z usług wypożyczalni czy serwisu.

Feber montuje w naczepach budowlanych podzespoły renomowanych producentów Fot. Feber

 

MAN

Oferta pojazdów budowlanych MAN, obejmuje serie TGL, TGM, TGS i TGX o masie od 7,49 do 44 ton, jako produkty odpowiednie do wszelkich zastosowań budowlanych, takich jak np.: wywrotki, hakowce, bramowce, pojazdy dźwigowe, betonomieszarki czy pompy do betonu. Szczególnie popularne wersje to podwozia 4-osiowe 8x8 i 8x6 (wywrotki) i 8x4 (betonomieszarki) oraz 3-osiowe podwozia 6x2-4 (hakowce). Najczęściej zabudowują podwozia MAN wywrotkami firmy KH-Kipper i Meiller.

Oferta pojazdów budowlanych MAN zawiera duży wybór kombinacji w zakresie wysokości konstrukcyjnej (normalna, średnia, wysoka), rodzaju stosowanego zawieszenia na poszczególnych osiach (resorowe, powietrzne), osi (hipoidalne, planetarne), formuły napędu (od 4x2 do 8x8), tonażu, czy też przeznaczenia pojazdu.
Pojazdy mogą być wyposażone w konwencjonalny dołączany lub stały napęd na wszystkie koła lub też w hydrostatyczny napęd kół osi przedniej MAN HydroDrive®, dający większe możliwości trakcyjne pojazdom eksploatowanym okazjonalnie w warunkach pozaszosowych.

W pojazdach najnowszej generacji MAN Model 2024 wprowadzono nowości i udoskonalenia. Wyposażono je w obowiązkowe teraz systemy bezpieczeństwa wspomagające kierowcę (kontrola ciśnienia powietrza w oponach ze wskaźnikiem temperatury, kamera cofania, rozpoznawanie znaków drogowych, wykrywanie z przodu, asystent koncentracji kierowcy…)
Ulepszeniom pod kątem wydajności poddano silniki Euro 6e serii D26 (wzrost mocy o 10 KM i momentu obrotowego o 50 Nm).
Zastosowano nowe sterowanie resorowaniem powietrznym, charakteryzujące się ulepszonym i rozszerzonym zakresem funkcji (krótsze czasy podnoszenia i opuszczania, sterowanie z poziomu kierownicy wielofunkcyjnej, nowy pilot do obsługi).
Ponadto udoskonalono elektroniczny system hamulcowy EBS, rozszerzając zakres jego działania o nowe funkcje (np. MAN EasyStart Offroad) oraz zmodyfikowano system kontroli trakcji ASR, poprawiając trakcję kół napędzanych, również w pojazdach z napędem MAN HydroDrive®.

Wywrotka 3-stronna na 4-osiowym podwoziu MAN TGS Fot. MAN

 

Wielton

W portfolio marki Wielton znajduje się szeroka oferta naczep wywrotek, które sprawdzą się w transporcie różnorodnych materiałów i mogą być modyfikowane w zależności od indywidualnych potrzeb nabywcy.
Przykładem może być wywrotka Scrap Master ze stalową skrzynią ładunkową, która polecana jest do transportu złomu, została stworzona z myślą o pracy w najtrudniejszych warunkach. Wykonane ze stali HARDOX 500TUF ściany skrzyni ładunkowej, podłoga i obrzeże górne cechują się wysoką wytrzymałością i trwałością. Scrap Master posiada bezpodłużnicową i bezpoprzeczkową konstrukcję skrzyni o wysokości wewnętrznej 2.250 mm oraz nachyloną pod kątem 20 stopni ścianę przednią. Obrzeże górne skrzyni oraz ściana boczna to jeden arkusz blachy HARDOX HB500TUF o grubości 4 mm. Kształt i rodzaj górnego obrzeża zapewnia sztywność skrzyni ładunkowej, potwierdzoną obliczeniami MES. W standardowej wersji wyposażenia dostępna jest podłoga o grubości 5 mm. Zastosowanie w konstrukcji materiałów trudnościeralnych zapewnia odporność pojazdu na działanie ładunków o nieregularnych, ostrych krawędziach. W transporcie metali o różnych gabarytach i kształtach sprawdzi się duża objętość skrzyni ładunkowej, aż do 62 m3, oraz podłoga o długości 12,07 m. Zmieniony kształt pasów ramy (typu V) oraz przebudowa osi obrotu pozwoliły zmniejszyć wysokość skrzyni poniżej standardowego poziomu skrzyń kwadratowych, a co za tym idzie obniżyć środek jej ciężkości. Rama podwozia została wykonana z lekkiej, a jednocześnie wysokowytrzymałej stali S700. Trwałość pojazdu zapewniają m.in. zastosowane materiały trudnościeralne czy wysokiej jakości antykorozyjna powłoka lakiernicza nakładana na ramę pojazdu z wykorzystaniem technologii kataforezy (KTL).

Wywrotka Wielton Scrap Master dysponuje skrzynią ładunkową o objętości do 62 m3 Fot. Wielton

 

DAF

Modele DAF XDC, XFC i XBC są dostępne z jedną lub dwiema osiami napędzanymi i przystosowano je do najbardziej wymagających prac w trudnych warunkach. Nowa generacja pojazdów XDC z silnikiem PACCAR MX-11 o pojemności 10,8 litra i XFC z silnikiem PACCAR MX-11 o pojemności 10,8 litra oraz silnikiem PACCAR MX-13 o pojemności 12,9 litra zapewnia wysoką ładowność dzięki niskiej masie własnej. Te wytrzymałe pojazdy ciężarowe mają duży kąt natarcia i duży prześwit nad podłożem. Wyposażane są w solidny zderzak i mocną kratę wlotu powietrza oraz stalową osłonę chłodnicy.

Zautomatyzowana skrzynia biegów TraXon jest dostępna ze specjalnymi ustawieniami oprogramowania, które zarówno na drodze, jak i w terenie zapewniają pożądane właściwości jezdne.
Obok serii XB do zastosowań drogowych DAF wprowadza serię XBC. To pojazdy z 19-tonowym podwoziem i dużym prześwitem (255 mm), kątem natarcia 25 stopni, stalową przednią płytą chłodnicy chroniącą komorę silnika oraz stalowym zderzakiem.

W celu zapewnienia pożądanej przyczepności w trudnych warunkach DAF oferuje pojazdy XDC i XFC z dwiema osiami napędowymi: od lekkich osi podwójnych o udźwigu 19 t z pojedynczą redukcją (SR1132T), zawieszeniem piórowym i hamulcami tarczowymi lub bębnowymi po wersje 21- i 26-tonowe (SR1360T) z pojedynczą redukcją, hamulcami tarczowymi i zawieszeniem pneumatycznym.
Do zastosowań ciężkich i terenowych dostępne są również wersje podwójne 21- i 26-tonowe ze zwolnicą (HR1670T).

Całkowitą nowością są modele XD i XF Extra Robust. Seria ta łączy wytrzymałe kabiny modeli XDC i XFC z podwoziem drogowym. Cechuje je wysoko zamontowany zderzak, połączony ze zintegrowaną przednią belką zabezpieczenia przeciwnajazdowego.

Wraz z wprowadzeniem pojazdów nowej generacji firma DAF wzmocniła współpracę z wytwórcami zabudów z całej Europy. Efektem tego jest bezproblemowy proces, w którym żądaną specyfikację można uzyskać za jednym kliknięciem. Zapewnia to nie tylko łatwe połączenie między podwoziem i zabudową, ale umożliwia także integrację oprogramowania w celu uproszczenia wymiany danych i komunikacji między dealerem DAF, wytwórcą zabudów i klientem.

Pojazdy DAF XDC/XFC sprawdzają się m.in. jako wywrotki Fot. DAF

 

Trailertec - Kraker

Naczepy Kraker wyróżniają się na rynku dzięki innowacyjnej, skręcanej konstrukcji, która ułatwia naprawy i pozwala na ich wykonywanie we własnym zakresie.

– W porównaniu do tradycyjnych, spawanych naczep, naprawy serwisowe są prostsze i mniej czasochłonne, co umożliwia szybszy powrót pojazdu do pracy – mówi Łukasz Kędzia, prezes zarządu Trailertec Polska. – Dzięki temu firmy mogą zminimalizować przestoje i obniżyć koszty serwisowania, co stanowi istotny atut w codziennej eksploatacji.

Nasz rozmówca zwraca uwagę, że naczepy z ruchomą podłogą firmy Kraker, mają szeroki zakres użytkowania. Dla przykładu K-force w wersji SD z otwieranym bokiem daje możliwość przewozu długich i niepodzielnych ładunków, takich jak np. płyty wiórowe, płyty stosowane do budowy hal.

– Nasze plany rozwoju produktów koncentrują się na innowacyjnych rozwiązaniach technologicznych, które zwiększają efektywność i obniżają koszty operacyjne naszych klientów – dodaje Łukasz Kędzia. – Jednym z naszych kluczowych projektów jest naczepa „Moving Smart” – inteligentne rozwiązanie opracowane przez Kraker Trailers. „Moving Smart” to zaawansowany system monitorowania, który śledzi w czasie rzeczywistym kluczowe parametry naczepy, takie jak zużycie podłogi, ciśnienie i temperatura oleju, ciśnienie w oponach, godziny pracy jednostki napędowej. Dzięki integracji z platformą chmurową, menedżerowie floty mogą monitorować stan pojazdów i zoptymalizować harmonogramy konserwacji, co pozwala na lepsze wykorzystanie naczepy i redukcję kosztów operacyjnych. (red)

Naczepa Kraker K-force SD z otwieranym bokiem daje możliwość przewozu długich ładunków, takich jak np. płyty wiórowe, czy płyty stosowane do budowy hal Fot. Kraker </

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.